اکتبر 7

پژوهش (پایان نامه) : ارتباط بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و …

1- شناسایی ماهیت ارزش افزوده اطلاعات حسابداری که از حسابرسی آن اطلاعات ناشی می شود.

2 – مرتبط کردن ارزش افزوده به نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان اطلاعات حسابداری.

3 – نشان دادن اینکه حسابرسی قابلیت تولید ارزش افزوده اطلاعات حسابداری را دارد و نیازهای اطلاعاتی استفاده کنندگان را تأمین می کند (نیکخواه آزاد، 1389).

عوامل توجیه کننده تقاضا برای حسابرسی :

1- تضاد منافع تهیه کننده و استفاده کننده اطلاعات

2- پیامدهای اقتصادی بااهمیت دسترسی به اطلاعات در تصمیم گیری

3- پیچیدگی موضوعات اقتصادی و فرایند تبدیل آن ها به اطلاعات

4- عدم دسترسی مستقیم استفاده کنندگان به اطلاعات (همان منبع).

 

 

2-6 قضاوت حرفه ای حسابرس

قضاوت فرایندی است که در آن افراد درباره جنبه های مربوط به مسئله مورد تصمیم گیری فکر و اظهارنظر می کنند. قضاوت در حرفه حسابرسی رخنه کرده است. فرض اولیه حسابرسان این است که صورت های مالی منصفانه تهیه شده اند. چراکه حسابرسان به دنبال کشف جرائم نیستند. افق ذهن آن ها تأیید صورت های مالی است. یکی از مهم ترین جنبه های حسابرسی، قضاوت هایی است که حسابرسان به عنوان بخشی از کار روزمره خود با آن درگیرند. باوجود ابزار و روش های مختلف مورداستفاده، حسابرسی بیش از هر چیز، فرایندی قضاوتی است و حسابرسان در زمینه های گوناگونی ملزم به تصمیم گیری و قضاوت هستند. در این راستا همه فرایندهای تصمیم گیری، به شکل بالقوه می تواند منجر به اشتباهات قضاوتی و به تبع آن، نتیجه گیری نادرست شود. روش های خاص و مؤثری برای از بین بردن قضاوت های اشتباه در حسابرسی وجود ندارد. قضاوت های اشتباه اغلب ناشی از اشتباه در تصمیم گیری هاست. بنابراین برای بهبود تصمیم گیری ها باید اشتباهات در قضاوت ها شناسایی و حداقل شود. به اعتقاد متخصصان، پاسخ تعداد زیادی از موضوعات و ابهامات که زاییده ماهیت حسابرسی است تنها با اتکای به قضاوت حرفه ای مقدور است (همان منبع).منابع اشتباهات در قضاوت های حسابرسان شامل موارد زیر است:

  • حسابرسان نمی توانند به روشنی موضوع تصمیم گیری خود را تعریف کنند.
  • حسابرسان ممکن است آگاه نباشند یا نتوانند تمام شواهد مربوط به داده ها را ارزیابی کنند.
  • حسابرسان ممکن است به روش های سوگرایانه عمل کنند.
  • حسابرسان ممکن است بهترین راهکار را انتخاب نکنند (رحیمیان، 1384).

در استانداردهای مختلف حسابرسی به دفعات ارجاعاتی صریح به قضاوت حرفه ای مشاهده می شود.

آنچه بدیهی است این که حسابرسان در اعمال استانداردهای حسابرسی با انواع موقعیت های مستلزم قضاوت مواجه می شوند. برای مثال استانداردهای حسابرسی شامل ارجاعات صریح به قضاوت، قضاوت در مورد گزینش روشی از میان روش های جایگزین، قضاوت در مورد عبارت ها، قضاوت در مورد انطباق استانداردهای حسابداری و قضاوت در مورد اظهارنظر می باشد. برای تعیین میزان اعتبار یک ادعا، نخست باید اذعان کرد قضاوت حرفه ای تنها یک ادعای مجاز و موجه است و نه بیشتر. به عبارت دیگر قضاوت حرفه ای آگاهی داشتن از یک واقعیت عینی محسوب می شود و غالباً شواهد لازم برای قضاوت حرفه ای یک آزمون کننده کافی نیست، اما واقعیت این است که آزمون کننده به طور مداوم ناچار است بر مبنای اطلاعات ناقص قضاوت کند. نمودار1-2بر فراگیر بودن ماهیت قضاوت حرفه ای در حسابرسی صورت های مالی صحه می گذارد و نشانمیدهد که قضاوت حرفه ای در موارد زیر الزامی است:

– کاربرد استانداردهای حسابرسی

– تعیین اهمیت و خطر حسابرسی و گردآوری شواهد حسابرسی

– عاری بودن یا نبودن صورت های مالی از اشتباهات یا ازقلم افتادگی های بااهمیت

– مطابقت صورت های مالی با استانداردهای حسابداری یا دیگر مبانی جامع حسابداری

– شکل گیری اظهارنظر حسابرس درباره مطلوبیت ارائه صورت های مالی

 

متن کامل در لینک انتهای صفحه :

رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

رابطه بین کیفیت حسابرسی و مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و مدیریت سود واقعی در شرکت­های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران



Copyright 2017. All rights reserved.

Posted اکتبر 7, 2018 by 92 in category "آموزشی