اکتبر 8

تاثیر پیاده سازی نظام چهار مرحله ای مدیریت دانش بر کارآیی کارکنان شعب بانک ملی

به زعم مایک بورک (2001) مدیریت دانش کمک می کند که اطلاعات مناسب در زمان مناسب برای تصمیم گیری های درست در اختیار افراد مناسب قرار بگیرد. با توجه به این سخن سازمان ها از کاربرد مدیریت دانش، اهداف زیر را دنبال می کنند:

1- هدف مدیریت دانش، نه مدیریت کل دانش موجود در سازمان، بلکه مدیریت آن بخش از دانش که دارای بالاترین درجه اهمیت برای سازمان می باشد، است. این هدف از طریق بکارگیری دانش جمع آوری شده و تواناسازی کلیه نیروهای موجود در سازمان برای دسترسی به آن و استفاده در جهت اهداف سازمانی محقق می گردد.

2- هدف دیگر مدیریت دانش، ترکیب کردن اطلاعات با تجارب و دانش موجود است تا به ایجاد یک پایگاه دانش قابل مدیریت منجر شود.

3- یکی دیگر از اهداف مدیریت دانش، شناسایی، جمع آوری، دسته بندی و سازماندهی، ذخیره، اشتراک، اشاعه، و دسترس قرار دادن دانش در سطح سازمان می باشد.

4- از اهداف دیگر مدیریت دانش در سازمان ها، استفاده بهینه از منابع اطلاعاتی موجود است تا هزینه های هنگفتی که صرف اشتراک و خرید منابع اطلاعاتی شده است، سرمایه گذاری مرده محسوب نگردد. دیجیتال سازی منابع به عنوان یکی از مهم ترین گام های مدیریت دانش در سازمان ها عنوان می شود. دیجیتال سازی امکان استفاده از منابع را فارغ از محدودیت های زمانی و مکانی فراهم می آورد (آتشک و ماه زاده، 1388، ص 427-428).

مدیریت دانش از دیدگاه جی لیبویز[1]: مدیریت دانش، فرآیندی از آفرینش ارزشها از سرمایه های لمس ناپذیر سازمان/ که سرمایه لمس ناپذیر شامل: سرمایه های فکری و ذهنی، سرمایه های انسانی، سرمایه ساختار سازمانی و سرمایه مشتریان و ارتباط با آنها است.

مدیریت دانش، شامل فراگیری، ذخیره سازی، بازیابی، کاربرد و تولید و دانشهای با ارزش را در کنترل داشتن است.

مدیریت دانش ناظر بر مجموعه ای از فرآیند هایی است، که طی آن جریان دانایی در یک جامعه به صورت مستمر و فزاینده هدایت می شود (مهدوی، 1380).

واژه مدیریت دانش تعاریف مختلفی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • بخشی از مجموعه سلسله مراتب متشکل از داده، اطلاعات، دانش و معرفت است.
  • موقعیتی است که به اطلاعات داخل سازمان ارزش می بخشد.
  • مسیری است که در آن دانش خلق، کسب شده و برای نیل به اهداف استفاده می شود.
  • روند آگاهانه ایجاد، اعتبار بخشی، ارائه، توزیع دانش و کاربرد آن است.
  • فرآیند نظام مند نمودن، انتخاب، سازماندهی و ارائه دادن، اطلاعات و دانش به گونه ای است که درک فرد را در زمینه خاص و مورد نظر بهبود دهد.
  • به سازمان کمک می کند تا از مجموعه تجربیات حاصله درک مدون و متفاوتی به دست آورده و انعطاف پذیری را افزایش می دهد.
  • مجموعه ای از اعمال منظم و نظام مند است که برای به دست آوردن با ارزش ترین نتیجه از دانش در دسترس انجام می شود.
  • مدیریت دانش شامل شناسایی و تحلیل سرمایه های دانشی موجود و مورد نیاز و فرآیند های مرتبط با اهداف مورد نظر است. که فرآیندهای آن عبارتند از تولید، توسعه انتشار و حفظ و بهره گیری و استفاده از آن است. مدیریت دانش عبارت است از: یافتن راه های خلق، شناسایی، شکار و توزیع دانش سازمانی به افراد نیازمند آن. مدیریت دانش به توانایی خلق و آفرینش، انتقال و کاربرد دانش از تمام راه ها و رسیدن به هدف.

مدیریت دانش عبارت است از هنر آفرینش ارزشها از داراییهای نامحسوس سازمان، که این داراییهای عبارتند از: داراییهای انسانی، دارایی های ذهنی، سرمایه زیر ساخت و سرمایه بازار است. (عبدالکریمی، 1384).

داونپورت و پروساک[2]: مدیریت دانش مجموعه ای از فرآیند ها برای فهم و به کارگیری منبع استراتژیک دانش در سازمان است مدیریت دانش رویکردی ساخت یافته است که رویه هایی را برای شناسایی ارزیابی سازماندهی، ذخیره و به کار گیری دانش به منظور تأمین نیازها و اهداف سازمان برقرار می سازد. گروه کارتنر، در حکم موسسه بین المللی، که در بسیاری از زمینه های فن آوری اطلاعات، پژوهش تحلیل و مشاوره می پردازد، مدیریت دانش را اینگونه تعریف کرده است. مدیریت دانش رشته ای علمی است که شیوه برخوردار از حمایت دو جانبه را برای ایجاد تصرف، سازمان دهی و استفاده از اطلاعات، تشویق و تقویت می کند. تعریف بروکس از مدیریت دانش که مرکز کیفیت و بهره وری آمریکا نیز آن را پذیرفته است می گوید، مدیریت دانش، عبارت است: از راهکارها و فر آیندهایی برای ایجاد، تعیین، تصرف، سازمان دهی و اداره مهارت ها، اطلاعات و دانش. تا به بهترین نحو، افراد را در تحقق رسالت سازمان توانمند سازد. تعریف جامع بروکس از مدیریت دانش، برای نظام های پایدار و مطمئن، به سازمان یکپارچه معطوف است که می تواند در مرکز ارزش های محوری خود، مرزهای عمودی، افقی، خارجی و جغرافیایی خویش را مدیریت کند و با توسل به اعتماد، به هم متصل سازد.

امل هانراد: مدیریت دانش، فن آوری اطلاعات نیست برخی متخصصان فن آوری اطلاعات اذعان دارند که بین سرمایه گذاری در فن آوری، عملکرد شرکت و مدیریت دانش ارتباطی در تحقیقات یافت نشده است. آنچه مهم است بکارگیری دانش و آفریدن آن است نه صرف داشتن آن.

مونتانو: مدیریت دانش فرآیند مستمری است که به ثبت و انتشار دانش در درون و بیرون سازمان به منظور ایجاد ظرفیت لازم برای سازمانها جهت سازگاری و بقاء در محیط متغیر و ابهام آمیز، حل مسائل و مشکلات سازمانی و ارتقاء سطح خلاقیت و نوآوری منابع انسانی برای استفاده کارآمد از آنها و افزایش توان رقابتی خود در فرآیند جهانی شدن می پردازد.

[1] Jay liebowitz

[2] DAVEPORT and PRUSAK

پایان نامه تاثیر پیاده سازی نظام چهار مرحله ای مدیریت دانش

متن کامل در سایت زیر



Copyright 2017. All rights reserved.

Posted اکتبر 8, 2018 by 92 in category "مقاله