اکتبر 15

معماری مجتمع تجاری : طبیعت گرایی

  • علایم و تابلوها در مرکز خرید

توانایی جهت یابی و مسیریابی در مکان های مختلف از نیازهای اساسی انسان می باشد . تشخیص مسیرهای ایمن به انسان ها احاساس امنیت و اعتماد به نفس می دهد . نشانه ها عناصر اصلی هدایت افراد در یک ساختمان تجاری اند . طراحی مناسب نشانه ها به طوری که پیام ها را به وضوح منتقل کند؛ به ایجاد محیطی خوشایند و مطلوب با کیفیت بالا و انعطاف پذیری زیاد کمک می نماید (Community Design Economics,2005:13) .

راحتی و آسایش ، بسیار وابسته به خوانا بودن سیستم اطلاعاتی می باشد که برای استفاده کنندگان از فضا تهیه شده است. خریداران باید قادر باشند مسیرشان را در یک مرکز خرید تعیین کرده و در عین حال با داشتن قدرت انتخاب ، سرویس های جایگزین ، فعالیت ها و مقاصد موجود را مورد ارزیابی قرار دهند .

منابع مسیریابی شامل موارد زیر می باشد :

نشانه های تصویری

علایم و اشکال گرافیکی

نقشه ها و بروشورها

راهنمایی مسیر توسط کارمندان

با وجود اینکه علایم وسیله مهمی در مسیریابی می باشند ؛ لیکن در محیطی که پیام های مختلفی را به کاربر خود می دهد؛ تنها باعث گیج شدن و سردرگمی بیشتر می شوند (Criffin2004: 228-229) . تابلوها و علایم تصویری شامل ترکیبی از شکل، رنگ، نوشته، سمبل و نشانه تصویری هستند که حاوی پیام مشخصی باشد. این علایم ممکن است دارای سازه یا فاقد آن بوده؛ به ساختمان یا دیواری متصل باشند یا روی زمین، نرده و امثال آن قرار گیرند (مقررات ملی ساختمان – مبحث بیستم، 3:1384) .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

خوانایی تابلو به حالتی گفته می شود که بیننده تابلو ، پیام نوشته شده در آن را به روشنی درو درکوتاه ترین زمان ممکن دریابد . لذا پیام ها باید  تا حد ممکن با وضوح ، سادگی و صراحت بیان گردند . بهتر است برای صرفه جویی در زمان دریافت پیام توسط بیننده، با رعایت رسایی آن، از شرح طولانی پیام ها خودداری کرده و آنها را به صورت مختصر و مفید ارائه نمود . از عوامل مهمی که می تواند در کارآمدی تابلوها و نمایش آنها نقش اساسی ایفا کند ؛ استفاده از انواع منابع نوری رنگی به ویژه در شب می باشد . همچنین رعایت هم خوانی بین رنگ ، اندازه ، طرح ، جنس ، ارتفاع ، نوع خط و شکل تابلو با محیط و اجزای آن، بر چشم نوازی فضا خواهد افزود (زنگی آبادی، 153:1383-156)

تابلوهای اطلاعاتی برای افراد پیاده باید در موقعیت هایی نصب گردند که توقف استفاده کنندگان از آنها، مزاحمتی برای تردد دیگران ایجاد نکند . همچنین به منظور جلوگیری از سرگیر شدن ، حد زیرین ارتفاع تابلوهایی که از زیر آنها عبور و مرور صورت می پذیرد ؛ نباید از 250 سانتی متر کمتر باشد (سعید نیا ، 79:1379)

یک نشانه مؤثر می بایست به وضوح و بدون ایجاد آشفتگی، به مخاطب انتقال یافته و به کیفیت زیبایی محیط خود کمک کند. نشانه های اصلی باید تنها شامل نام تجاری و لوگو باشند. متون فرعی مانند شماره تلفن ، ساعات کار، اطلاعات فروش و کارت های اعتباری قابل قبول باید در بخشی جد اگانه قرار گرفته و به اندازه نشانه های اصلی شاخص نباشد همچنین باید حتی الامکان از طرح های پیچیده اجتناب شود. شلوغی حروف، کلمات یا خطوط، نشانه ها را غیر قابل خواندن می کند . فواصل  زیاد بین حروف ممکن است پیام را مبهم و نامفهوم نماید . حروف روشن روی زمینه تیره در روز و شب بهتر عمل می کند. استفاده از رنگ های بسیار زیاد، عملکرد اصلی علایم که انتقال پیام می باشد را تا حدودی مختل می سازد. استفاده از نشانه های فیگوراتیو برای نمایش ماهیت آن تجارت پیشنهاد می گردد . رنگ های بسیار روشن و یا حروف بسیار بزرگ نباید برای جلب توجه افراد استفاده گردد. تابلوها باید از مصالحی یا کیفیت بالا ساخته شده؛ مقاوم بوده و نیاز به حفاظت اندکی داشته باشند. نوع این مصالح باید مکمل مصالح نمای ساختمان باشد .

تابلوها باید با ظاهر معماری ساختمانی که روی آن قراردارند ؛ هماهنگ بوده و بتوانند تداوم میان نماهای مجاور را حفظ نمایند . مکان تابلوها باید در ورودی عمومی ساختمان و پارکینگ مجاور آن به کار برده شود تا مستقیم ترین دسترسی به مقصد مورد نظر خریداری حاصل گردد. همچنین نباید تزیینات نمای ساختمان را بپوشاند و مانع از دید آن شود (Community Design Economics, 2005:13-14)

  • تابلوهای ویترین ها

این تابلوها باید در سطح چشم عابرین پیاده بوده و دارای مقیاس کوچک تری باشند. این علایم نباید بیش از 20٪ مساحت پنجره را بپوشانند تا وضوح و قابلیت دید به درون و بیرون مغازه، مخدوش نگردد. تابلو ویترین ها باید از مواد با کیفیت بالا مانند رنگ، زرورق و غیره باشد. تکنیک های مناسب جهت استفاده از علایم شامل سندپلاست کردن و حکاکی شیشه می باشد. لوگوهای برجسته گرافیکی روی شیشه نیز نباید بیش از 20٪ مساحت شیشه فروشگاه را در بر بگیرند. تابلوها باید مستقیما روی وجه داخلی شیشه قرار رگفته و یا داخل پنجره آویزان شوند تا تجهیزات و سخت افزار آن (میخ، پیچ و مهره و غیره) پنهان گردد. Community Design Economics, 2005: 14)

  • تابلوهای نصب شده بر دیوار و ساختمان

تابلوهای نصب شده بر دیوار می بایست روی یک نوار نشانه در محدوده ای کاملا تعریف شده قرار گیرد. این نشانه ها باید بالای ورودی نمای فروشگاه باشند و طولشان نباید از 65٪ نوار نشانه یا محدوده دیوار تجاوز کند. در طراحی آنها باید حداقل فاصله ای برابر 15 سانتی متر (6 اینچ) در بالا و پایین و طرفین در نظر گرفته شود. همچنین نباید بیش از 30 سانتی متر (12 اینچ) نسبت به سطحی که روی آن نصب شده اند؛ جلو آمدگی داشته باشند .

نورپردازی نشانه ها نباید چشمک زن بوده و تمام منابع نور خارجی باید سفید باشند. استفاده از پانل های روشن شده از داخل به عنوان نشانه ممنوع است ( Community Design Economics, 2005:15 ) .

 

4-15- سایبان ها

شکل ، طرح و رنگ سایبان باید هماهنگ با سبک معماری ساختمان بوده و از طرفی بر آن غالب نباشد . سایبان باید بر بالای در و پنجره به گونه ای نصب گردد که به قالب آنها متصل باشد و از نصب آن به دیوار احاطه کننده بازشوها جلوگیری شود . در ساختمانی که چندین سایبان روی آن نصب است ؛ طرح و رنگ آنها باید با یکدیگر هماهنگ بوده و نوع مات آن پیشنهاد می شود. حروف نشانه های سایه بان باید مستقیماً رنگ شده و به چاپ رسیده باشند . استفاده از حروف فشاری ، پرس شده و چسب دار ممنوع است . (Community Design Economics, 2005: 17)

  • تضاد و رنگ

تضاد و رنگ رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. تضاد مقدار تفاوت بین روشن ترین و تیره ترین قسمت یک تصویر می باشد . هر چه نشانه ها دارای تضاد بیشتری باشند؛ خواناتر می گردند. حداقل کنتر است قابل قبول 70٪ است. باید توجه شود که کنتراست هیچ گاه نمی تواند 100٪ باشد؛ زیرا بخش تیره ترع نور کمتری را منعکس می :ند. در صورت انتخاب رنگ های غیر استاندارد بهتر است قبل از انتخاب نهایی، آنها را مورد آزمایش قرار داده و مقدار نور بازتاب شده و در3صد کنتراست آنها محاسبه گردد؛ تا اطمینان حاصل شود که دو رنگ انتخاب شده مقدار کنتراست پیشنهادی را به وجود می آورند . تضاد رنگی دارای اهمیت زیادی برای افراد دارای نقص در بینایی می باشد.

حداکثر کنتراست ، از قرار گرفتن تصاوی رو اشکال بر روی پیش زمینه سیاه حاصل می گردد .

برخی کاربری های ویژه با رنگ های مشخصی مرتبط بوده و مورد استفاده قرار می گیرند ؛ هر چند به حداکثر کنتراست نرسند. برای تابلوهای راهنمای اطلاعات و نشانه های جهت یابی ، کنتراست بالا بین تصویر و پیش زمینه ضروری است . (Criffin2004: 240-229)

  • مفهوم رنگ ها و اشکال

رنگ های مختلف در یک شکل ، نشان دهنده مفاهیم مختلف آن می باشند . برای مثال ، یک مثلث زرد به معنی احتیاط و یا حادثه احتمالی است ؛ در حالی که مثلث قرمز نشان دهنده خطر و یا حادثه حتمی می باشد . نشانه های مورد استفاده در تابلوهای اطلاعات ، راهنماو جهت یابی می توانند برای هدایت کردن و تعریف خدمات در مسیرهای خاص ، رنگ های مختلفی داشته باشند . برای رسیدن به کدهای یکسان ، رنگ های زیر برای استفاده های خاص پیشنهاد می گردد .

  • بخش های اداری : تصاویر سفید بر پیش زمینه خاکستری تیره
  • عناصر و مسیرهای دسترسی : تصاویر سفید بر پیش زمینه آبی
  • بخش های خدماتی و عمومی : تصاویر سفید بر پیش زمینه آبی با آبی تیره.
  • بخش های تفریحی یا فرهنگی : تصاویر سفید بر پیش زمینه قهوه ای (Criffin2004: 241)

 

دسته بندی اشکال برای عملکردهای مختلف بدین ترتیب می باشد :

اطلاعات : مستطیل

ضوابط : دایره

هشدار : مثلی متساوی الاضلاع

بایستی به این نکته توجه داشت ؛ تابلویی که نشانه ها بر روی آن قرار می گیرند؛ نباید لزوماً هماهنگ با شکل استاندارد نشانه باشد. برای مثال نشانه دایره شکل با مفهوم ضوابط می تواند بر روی تابلویی با شکل مستطیل قرار گیرد(Criffin2004: 242-)

انواع ضوابط نشانه ها شامل موارد زیر می باشد :

  • ضوابط ممنوعیت

نشانه های ممنوعیت، شامل تصاویر و علایم سیاه بر پیش زمینه سفید می باشد، که با یک حلقه قرمز محاط شده و خط مورب 45 درجه ای روی آن قرار گرفته است این خط مورب ، روی تصویر سیاه بوده و جهت آن از بالا سمت چپ به پایین سمت راست است .

  • ضوابط اجبار (الزام)

علایم الزام ، شامل تصاویر و علایم سفید روی یک صفحه مدور سیاه است که دارای حاشیه ای سفید می باشد .

  • ضوابط هشدار با احتیاط

نشانه های احتیاط ، شامل حروف و تصاویر سیاه بر مثلث متساوی الاضلاع زرد با حاشیه سیاه است .

  • ضوابط هشدار خطر

نشانه های خطر، شامل یک مثلث متساوی الاضلاع بر یک مستطیل با همان عرض است، مثلث شامل حروف ، تصاویر وعلایم تصویری می باشد و در مستطیل، واژه خطر نوشته شده است . رنگ زمینه مثلث و مستطیل قرمز و رنگ تصویر ، متن خطر و حاشیه مثلث و مستطیل سفید می باشد .

  • ضوابط اطلاعات اضطراری

این نشانه ها حاوی حروف ، تصاویر و علایم تصویری پیش زمینه سبز با حاشیه سفید می باشند .

  • ضوابط اطلاعات ، راهنما و جهت یابی

علایم راهنمایی و جهت یابی باید دارای کنتراست سیاه و سفید، بین پس زمینه و پیش زمینه بوده تا کاملاً خوانا باشند. تصاویر، حروف، علایم و حاشیه، معمولا سیاه و یا سفید می باشند.

  • ضوابط فلش های جهت یابی

فلش، یکی از رایج ترین نشانه ها است طراحی های مختلفی برای فلش وجود دارد Criffin2004: 242-)



Copyright 2017. All rights reserved.

Posted اکتبر 15, 2018 by 92 in category "مقاله