اکتبر 7

پایان نامه تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در تجارت الکترونیک

بازاریابی اینترنتی بازاریابی الکترونیک – امکانات و تسهیلات جدیدی را برای رسیدن به این هدف فراهم آورده است.

بازاریابی الکترونیک فرآیندی بیشتر از بازاریابی سنتی از طریق فناوری اینترنت است. این روش ارتباط دوجانبه میان شما و مشتریانتان برقرار می کند (Pitta,2005).

در این بخش چند سوال اساسی درباره ی بازاریابی نوین مورد بررسی قرار می گیرد: ” بازاریابی الکترونیک چیست؟ “، ” چه امکاناتی را در اختیار سازمان ها می گذارد؟” و “چگونه ارتباط متقابل شما و مشتری را حفظ خواهد نمود؟ “، سپس عواملی با اهمیت در بازاریابی الکترونیک معرفی می شوند.

چگونه یک مشتری جدید پیدا کنیم؟ (جذب مشتری) و چگونه این مشتری جدید را حفظ کنیم؟(حفظ مشتری). این ها سوالاتی هستندکه در بازاریابی الکترونیک مطرح هستند. (Palumbo,1998).

بازاریابی الکترونیک همان اهداف بازاریابی سنتی را دنبال می کند، با این تفاوت که بازاریابی الکترونیک با به کارگیری ابزارها و روش های نوین فناوری جدید به دنبال نوآوری است.

می توان بازاریابی الکترونیک را به این شکل تعریف کرد:

اداره ارتباط متقابل مشتری در یک محیط پیشرفته ی رسانه ای به منظور کسب سود برای شخص یا سازمان مربوط.

بازاریابی الکترونیک به معنای استفاده از اطلاعات و برنامه هایی است که جهت برنامه ریزی و اجرای مفاهیم، توزیع، ترفیع و قیمت گذاری کالاها و خدمات بکار می روند و سبب انجام معاملاتی می گردد که اهداف فردی و سازمانی را تامین خواهد کرد (Pandit1996).

بازاریابی الکترونیک بر عملیات بازاریابی سنتی تاثیرات زیادی دارد و تکنولوژی های بازاریابی الکترونیک بسیاری از استراتژی های بازاریابی را دگرگون می کند. هنگامی که شرکت ها هزینه ها را از طریق بازاریابی الکترونیک کاهش می دهند می توانند محصول را با قیمت کم تری به مشتری ارائه کنند. بازاریابی الکترونیک از طریق صرفه جویی در زمان خریدار و ایجاد سهولت در خرید هزینه ها را کاهش می دهد (Novak,2001).

در حقیقت بازاریابی الکترونیک به این دیدگاه اشاره دارد که چطور اینترنت می تواند در کنار رسانه های سنتی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده شود و به این بحث اشاره دارد که چطور فرایندها و ارتباطات بازاریابی داخلی و خارجی می توانند از طریق تکنولوژی ارتباطی و اطلاعاتی بهبود پیدا کنند.

E-marketing (بازاریابی الکترونیک) یک اصطلاح عمومی تر از Online Marketing است. در این بحث بازاریابی الکترونیک و اینترنتی به یک مفهوم بکار می رود و تنها به کاربرد تکنولوژی اینترنت برای دست یابی به هدف های بازاریابی اشاره دارد (Pavlou,2001).

از آنجایی که بازاریابی الکترونیک روی اینترنت اتفاق می افتد، ساختار، خصوصیات و مزایای اینترنت اثر بسیاری روی نقاط قوت بازاریابی الکترونیک دارند به عنوان مثال ساختار اینترنت امکان دسترسی جهانی به اطلاعات و خدمات را امکان پذیر می سازد.

Meffert خصوصیات مختلفی را با یکدیگر در آمیخته و مزایای بازاریابی الکترونیک را ارائه می کند:

1-فرسایش (تحلیل) زنجیره ارزش سنتی بعلت وجود زنجیره ارزش جدید و رسانه ای مثل تجارت موسیقی از طریق اینترنت

2-شفافیت بالا در بازار

3-اثرات شبکه ای استفاده از یک platform و فایق آمدن بر قانون سنتی

4-اثرات بیشتر و عمیق تر به علت قابلیت دسترسی زمانی و مکانی وتوانایی بالا برای دیالوگهای فردی

5-کاهش هزینه های تماس و تراکنش

6-انعطاف پذیری بالا و کاهش اطلاعات غیر متقارن

7-کارایی و اثر بخشی در فروش

در سطح بین الملل بازاریابی بین الملل جدا از اینکه یک گزینه باشد تبدیل به یک الزام استراتژیک شده است. کسب و کارهایی که تنها به بازار خانگی یا Domestic Market خود قناعت می کنند، در رقابت با مجموعه هایی که قصد دارند در بازارهای بین المللی به عنوان اولین ها مطرح شوند و از مزایای اولین بودن بهره ببرند کاملا عقب خواهند افتاد. با توجه به اینکه به عنوان مثال آمریکا 4% جمعیت جهانی را به خود اختصاص داده است کاملا واضح است که چقدر فرصت می تواند برای یک شرکت آمریکایی در سطح جهانی وجود داشته باشد (Ranchhod,2000).

اما رشد اینترنت سبب افزایش شدید رقابت شده و درهایی را به سمت بازارهای جهانی گشوده است و شرکت ها با حضور خود در اینترنت و توسعه حضور خود در وب توانسته اند خود را فراتر یا در سطوح مساوی با رقبایشان قرار دهند. مسلما مجموعه دلایل بسیاری وجود دارد که چرا داشتن یک مجموعه مجازی در وب روز به روز تبدیل به ابزار مهم تر و ارزشمندتری برای دست یابی به بازارهای جهانی می شود (Mullarkey,2001).

2-8- بازاریابی اینترنتی و چرخه آن

بازاریابی الکترونیکی یک عملکردی خاص که تنها با فروش محصولات و خدمات در ارتباط باشد نیست. بلکه فرآیندی مدیریتی است برای اداره کردن ارتباط ایجاد شده میان سازمان و مشتری. عملکرد بازاریابی الکترونیک را می توان در سه بخش زیر معرفی و دسته بندی کرد:

1- یکپارچگی: بازاریابی الکترونیک تمامی مراحل فروش توسط شرکت و همچنین فروش از طریق نمایندگی های شرکت را به صورت یک فرآیندیکپارچه دربرمی گیرد .(Mosad,2000)

2- میانجی گری(واسطه گری): بازارایابی الکترونیک میزان نیاز و خواسته ی مشتریان شرکت را با میزان تولید و ظرفیت ارائه خدمات توسط شرکت کنترل می کند.

3- واسطه گری: بازاریابی الکترونیک میان بخش های مختلف شرکت از جمله بخش های مالی و سرمایه گذاران خارجی نقش واسطه را بازی می کند.

برای درک بهتر نکات کلیدی بازاریابی الکترونیک لازم است ارتباطات متقابل مشتری و سازمان به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد (Novak,2001).

چرخه ی بازاریابی الکترونیک شامل چهار مرحله ی اصلی است:

1- تهیه و تدارک

2- ارتباط

3- نقل و انتقال

4- خدمات پس از فروش

در مرحله تهیه و تدارک سازمان باید نیازها و خواسته های مشتریان را تعیین کند. سازمان جهت تولید محصولات و یا ارائه ی خدمات خود نیازمند تجزیه و تحلیل نیازهای مشتریان است و این عمل از طریق تفکیک مشتریان صورت خواهد گرفت (Morton,2005).

زمانی که محصول (یا خدمت) مطابق سلیقه و خواسته ی مشتری طراحی شد مرحله ی ارتباط آغاز می شود. شرکت (سازمان) باید در مورد ارائه ی کالای مورد نظر به مشتری با او مکاتبه کند.

مرحله ی ارتباط دارای چهار زیر مجموعه است که حروف آغازین این زیرمجموعه ها، کلمه یAIDA را می سازد؛ (Attention توجه Information اطلاعات Desire خواست و علاقه Action عملکرد). ارتباط متقابل میان شما و مشتری در طول مرحله ی ارتباط باید بسیار نزدیک و صمیمی باشد.

سازمان باید در ابتدا نظر مشتریان را درباره ی محصولات و خدمات جدیدی که ارایه کرده است، جلب کند. تبلیغ از طریق بنر وسیله ای مناسب برای جذب مشتریان است. برای موفقیت دراین روش باید بنرهای طراحی شده قدرت جلب نظر مشتری را داشته باشند (Lee,2005).

پس از این مرحله، سازمان باید اطلاعات مورد نیاز را در اختیار مشتری قراردهد تا او نظرات خود را درمورد محصولات و خدمات ارایه شده مطرح کند. مشتری باید قدرت انتخاب اطلاعات مورد نیاز خود را از میان عنوان های مختلف داشته باشد (Khalifa,2001).

متن کامل در سایت :

پایان نامه تدوین استراتژی بهینه بازاریابی در بازارهای الکترونیکی(مورد مطالعه : بازار های الکترونیکی کشور)

شرکت (سازمان) باید برای خرید محصولات و خدمات جدید در مشتری انگیزه ی لازم را ایجاد کند. برای رسیدن به این هدف می توان از کلیه ی امکانات رسانه ای موجود در اینترنت بهره جست.

فرآیندهای بالا منجر به خریداری محصول یا سفارش خدمتی از سوی مشتری می شود.(آغاز حرکت!)

زمانی که مشتری تصمیم به خریداری محصول (یا سفارش خدمتی) گرفت باید ارتباط مستقیم میان او و بخش فروش شرکت برقرار شود .(Martin,1996)

اگر دو مرحله اول با موفقیت پشت سر گذاشته شوند، مشتری محصول یا خدمتی را که ارائه می دهید خریداری خواهد نمود.

مرحله ی تحویل کالا (خدمات) نیز اهمیت بسزایی درفرآیند بازاریابی شما دارد، (مطمئن ترین فرآیند برای پرداخت پول توسط خریدار و همچنین تحویل به موقع سفارش به مشتری).

پس از فروش محصول (یا خدمات) نباید فعالیت های بازاریابی قطع شوند. در مرحله خدمات پس از فروش تلاش برای ایجاد ارتباط میان مشتری و فروشنده است. جذب مشتری جدید مشکل تر و پرهزینه تر از نگه داری و حفظ مشتریان قبلی است. حفظ مشتری، نیازمند تلاش بیش تر نیروی انسانی سازمان مربوط و توانمند کردن سیستم اطلاع رسانی است.(Flavian,2005)

مشتری مهم ترین عامل در تبلیغ خدمات و کالای ارائه شده است و به همین دلیل باید از خدمات پس از فروش مناسبی بهره مند شود.

اطلاعاتی که ازطریق ارتباط با مشتری در مرحله ی خدمات پس از فروش جمع آوری می شوند، باعث به وجود آمدن مرحله ی تهیه و تدارک می شود.

فرآیند بازاریابی الکترونیک تنها بر استفاده از امکانات اینترنت اصرار نمی ورزد و از همه ی روش های بازاریابی بهره برداری می کند، اما امکاناتی را دراختیار ما می گذارد که بازاریابی سنتی فاقد آنهاست. به عنوان نمونه، روش بازاریابی تک به تک (one to one) و یا ارتباط مستقیم با مشتریان.

در حقیقت بازاریابی سنتی و بازاریابی الکترونیک تکمیل کننده یکدیگر هستند و بازاریابی الکترونیک نمی تواند به طور کامل جای گزین بازاریابی سنتی شود



Copyright 2017. All rights reserved.

Posted اکتبر 7, 2018 by 92 in category "آموزشی