اکتبر 8

دانلود پایان نامه ارشد گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی مجازی

 

2-2-3- آینده شبکه های اجتماعی:

با توجه به روند رو به رشد استفاده از اینترنت، پیوسته قابلیت های جدیدی به این پدیده افزوده می شود و بشر کارکردی تازه از آن می­طلبد. از همین روی می توان پیش بینی کرد که شبکه های اجتماعی، به مثابه تابعی از اینترنت، در آینده برای زندگی انسان ها بسیار مهم تر خواهند بود زیرا پایگاه ها گسترش بیشتری خواهند یافت؛ به گونه ای که برنامه های کامپیوتری به منظور سهولت زندگی فیزیکی اشخاص از طریق شبکه های مجازی، قابلیت حمل، حضور و آگاهی از مکان را نیز شامل خواهند شد. به این ترتیب، افراد خواهند توانست شبکه اجتماعی را در جیب خود حمل کنند. همچنین از این طریق شما نه تنها خواهید دانست که کدام  یک از دوستانتان برخط است بلکه نزدیک ترین دوست خود را نیز خواهی یافت. سیستم های مکان یاب تجارت های منطقه ای و آگهی های تبلیغاتی را بر اساس علاقه مندی هایی که اشخاص در پروفایل خود ذکرکرده اند به آنها منتقل می کنند. مسافران تجاری به آسانی می توانند با همکاران و مشتریان خود در کنفرانس ها و محافل تجاری ملاقات کنند. محتمل است که در آینده شبکه های اجتماعی با پیشرفت فناوری به گونه ای باشد که بتوانیم با استفاده از دستگاهی که دارای مکان یاب است از همه جزئیات محیط پیرامون خود آگاه شویم به این گونه که با اسکن تصویر آن شخص یا مکان بتوانیم از طریق مطالبی که در اشخاص در شبکه های اجتماعی وارد کرده اند، از آنها اطلاعاتی به دست آوریم. برای نمونه می توان با اسکن تصویر شخصی که در خیابان مشاهده می شود، دانست که نام او چیست، به چه چیزهایی علاقه دارد و… همچنین در آینده شبکه های اجتماعی هوشمندتر خواهند شد به گونه ای که پایگاه های اجتماعی اطلاعات کاربران را از میان وب خواهند کاوید. همچنین شبکه های اجتماعی بوک مارک[2]مانند دیگر شبکه های اجتماعی ممزوج خواهند شد و با فناوری های خودآموز نظیر پاندورا[3] یا استامبل آپون[4] تقویت خواهند شد و پایگاه هایی که کارکردهای برچسب زدن دارند مانند فیلکر[5] شبکه های اجتماعی را بهبود خواهند بخشید.
در آینده، پایگاه اجتماعی علایق شما را بر اساس کارهایی که در پایگاه انجام داده اید، یعنی پایگاه ای که مشاهده کرده اید، مقالاتی که خوانده اید، موسیقی هایی که گوش داده اید، دوستانی که با آنها چت کرده اید و علاقه مندی های آنها خواهد شناخت. چنین اطلاعاتی کاربران را از تغییراتی که در اخبار رخ می دهد آگاه می کند و از بمباران اصوات و اطلاعات ناخواسته  مصون می دارد. به این ترتیب کاربر در یک پایگاه کاملاً سفارشی رها خواهد بود و کاربران دیگر کمترین ورود مستقیمی به قلمرو او نخواهند داشت(بخشیان، 1393: 7-5).

شاید در آینده بتوان به فناوری هایی دست یافت که شبکه های اجتماعی بتوانند تعامل بیشتری با هم داشته باشند به گونه ای که کاربر با عضویت در یک شبکه اجتماعی بتواند از خدمات شبکه های اجتماعی دیگر نیز بهره برد البته این کار باید بر اساس توافق نامه صورت گیرد و شبکه های اجتماعی شرایط و وضعیت خود را در آن ارائه دهند. این کار در حال حاضر نیز در حد محدود انجام می گیرد که در آن «دو شبکه اجتماعی Cliqset و Status.net برای اولین بار در تاریخ اینترنت امکانی را برای اعضای خود فراهم کرده اند که از طریق آن کاربران می توانند با حساب کاربری خود تنها در یکی از این شبکه ها با موجودیت کاملاً مستقل در وب که استفاده عمومی نیز دارد ارتباط برقرار کنند؛ بدون نیاز به اینکه در هر یک از این سرویس ها دارای حساب کاربری باشند. این دو شبکه توسط پروتکلی به نام Salmon کار می کنند که در حال حاضر نیز گوگل برای سرویس خود آن را در دست اجرا دارد» همان گونه که وب 1 از سوی مدیران به پیش می رفت و وب 2 به وسیله کاربران به ایجاد محتوا می پرداخت، آینده شبکه های اجتماعی بر روابط کاربر و محتوا مبتنی است که رفتار کاربر برای سازمان دادن محتوا آن را مستدل می­کند. شاید در واقع بتوان گفت شبکه های اجتماعی آینده گونه ای از تجسم و عینیت یافتن هوش مصنوعی باشند که در آن پایگاه می تواند به گونه  حقیقی کاربرانی را که دارای علایق همسان اند در یک جا گرد آورد. چنین شبکه های اجتماعی بدون نیاز به تکمیل پرسش نامه های طویل کاربرانی را که علایق سازگار دارند گرد هم می آورند. هر زمان که کاربری به لینکی کلیک می­کند یا به مطلب وبلاگی امتیاز می دهد یا در موضوع خاصی چت می کند. این پایگاه به او در بهبود و اتقای شبکه اجتماعی اش کمک می­کند. بر اساس آنچه گفته شد شاید ناروا نباشد که بگوییم شبکه های اجتماعی مجازی در آینده پیوند وسیع تری با اجتماعات حقیقی خواهند داشت به گونه ای که نمی توان مرزی بین این دو در نظر گرفت. وجود شبکه های اجتماعی تخصصی در زمینه های فنی، پزشکی، ادبی، و… شاید در آینده به گونه ای پیشرفت کند که همه فعالیت این متخصصان در همین محیط صورت پذیرد و نیاز کمتری به تجمع های فیزیکی وجود داشته باشد(سازمان ملی جوان، 1384: 46-45). در سال های اخیر، با ارائه ی نسل های جدید تلفن ها و تبلت های هوشمند به بازار، شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای اجتماعی وارد تلفن ها همراه شدند و توانستند کاربران زیادی را جذب کنند. علاوه بر این، ارائه ی نسل های سه و چهار شبکه ی تلفن همراه، زیرساخت ارتباطی مورد نیاز برای توسعه ی رسانه ها و نرم افزارهای اجتماعی را در تلفن همراه فراهم کرد. نسل جدید شبکه ی تلفن همراه با رویکرد چندرسانه ای است. تری جی برخلاف جی اس ام که نسلی برای انتقال صدا و اطلاعات بود، سرعت بالا برای انتقال چندرسانه ای را فراهم می سازد. در نسل سوم همه چیز در قالب اطلاعات دیجیتال منتقل می شود. با سرعت نسبتاً بالایی که در تلفن های نسل سوم پیش بینی شده است، امکاناتی از قبیل تلفن های تصویری بی سیم، با کیفیت مناسب مقدور خواهد بود. انتظار می رود طی سال های 2013 تا 2014 نسل چهارم واقعی تلفن همراه، که پروتکل شبکه ی آن اساساً مبتنی بر اینترنت (IP) خواهد بود، منجر به ایجاد امکان اتصال پهن باند چندگیگابیتی شود. نسل چهارم، یک راه حل جامع برمبنای IP برای انتقال صدا، تصویر و داده استفاده می کند و برپایه ی اصل هر جا و هر زمان، داده ها را با سرعتی بسیار بالاتر از نسل های قبل در اختیار کاربر قرار می دهد. در نسل چهارم، برای ارتباط در حال حرکت، مانند استفاده در قطار یا خودرو، حداکثر سرعت 100 مگابیت در ثانیه و برای ارتباطات نسبتاً ثابت و بدون جابه جایی، مانند کاربران پیاده رو یا ساکن، یک گیگابیت در ثانیه است. بنابراین عوامل گوناگونی مانند پیشرفت و توسعه ی شبکه های اجتماعی مجازی، نرم افزار ها و اپلیکیشن های متنوع و گسترش زیرساخت های ارتباطی، به شکل روزافزونی موجب توسعه ی رسانه های اجتماعی در تلفن های همراه می شود. در سال های اخیر، نرم افزارهای اجتماعی مختلفی برای پلتفرم های تلفن های هوشمند توسط شرکت ها عرضه شد. همچنین شبکه های اجتماعی اینترنتی مانند فیسبوک، نسخه ی موبایل خود را به کاربران عرضه کرده اند. برخی برای توصیف و تقسیم بندی وسایل جدید ارتباطی که زمینه ی ارتباطات اجتماعی را فراهم می کنند، از اصطلاح نرم افزار اجتماعی استفاده می کنند. ویژگی نرم افزارهای اجتماعی را فراهم کردن تعامل در سطح بالا و پشتیبانی از کنش متقابل نمادین می دانند. ابزارهای ارتباطی این نرم افزار ها کار گردآوری، ذخیره و عرضه ی اطلاعات را به صورت نوشتاری و یا صوتی و تصویری انجام می دهد.  ابزارهای تعاملی در واقع نقش واسطه برای تعامل بین گروهی از کاربران را ایفا می کند. بسیاری از کاربران این اصطلاح را فقط به فناوری های اینترنتی جدیدتری مثل ویکی ها و وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی اطلاق می کنند اما بسیاری معتقدند که اصطلاح نرم افزارهای اجتماعی را فقط نباید به یک یا چند نرم افزار خاص اطلاق کرد، بلکه باید آن را به ارتباطات رایانه ای اطلاق کرد که باعث شکل گیری یک گروه و اجتماعی از کاربران اینترنت می شود. از این رو، نرم افزارهای اجتماعی دامنه ی وسیعی از شبکه سازی حول بازی، اشتراک محتوا، مدیریت رابطه، خرید و فروش و گفت وگو را شامل می شود(بهرامی، 1392: 4-3).

[1]- Orkut

[2]-Book Mark

[3]- Pandora

 

[4]- StumbleUpon upon

[5]- Flickr332



Copyright 2017. All rights reserved.

Posted اکتبر 8, 2018 by 92 in category "مقاله